سیستم مدیریت محتوا:

بطور خلاصه سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) و یا به اختصار CMS، سیستمی است که جهت مدیریت ساده محتوای وب سایت بکار می رود.

بطور کلیCMS از دو عنصر تشکیل شده است: برنامه کاربردی مدیریت محتوا (Control management applicant) که به اختصار CMS نامیده می شود و برنامه کاربردی تحویل محتوا (Control delivery applicant) که به اختصار CAD نامیده می شود.

عنصر CMA امکان ایجاد محتوا، اعمال تغییرات و حذف بخش خاصی از محتوای وب سایت، را بدون نیاز به تخصص خاص و امکانات فنی در زمینه وب، برای طراحی وب سایت فراهم می آورد. در نتیجه میتوان گفت با استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای ایحاد وب سایت ساده نیاز به آشنا به زبان های برنامه نویسی نبوده و حتی نیاز به آشنایی با زبان HTML (Hyper Text Markup Language) نیز نمی باشد.

عنصر CDA، این اطلاعات را کامپایل نموده و از آن ها جهت آپدیت وب سایت استفاده می نماید.


سیستم مدیریت محتوای سازمانی (ECM / ECMS):


وقتی کسی به سیستم مدیریت محتوای سازمانی اشاره می کنه، ممکنه منظورش یکی از تعاریف زیر باشه:
1. یک برنامه ی سیستم مدیریت محتوا با یه رکورد معتبر طراحی شده برای خدمت و حمایت از نیازهای یک سازمان بزرگ یا یک سیستم مدیریت محتوای بزرگ.
2. یک برنامه کاربردی با قابلیت های چندگانه که یک سیستم مدیریت محتوای کامل رو برای یک سازمان و فرآیندهای شرکت فراهم می کنه.
3. برنامه ای که ابزارها و قابلیت های لازم برای مدیریت، ذخیره و ارائه محتوا و اسناد رو برای سازمان داخلی، گردش کار و فرایندهاشون فراهم می کنه.


مزایای استفاده از سیستم مدیریت محتوا نسبت به طراحی سایت اختصاصی


در موارد نادری ، ممکن است وب سایتی که در نظر دارید تا طراحی و پیاده سازی نمایید ، در بستر سیستم های مدیریت محتوا قابل تعریف نباشد (وب سایت خاص منظوره) که طبیعتا نیاز به برنامه نویسی اختصاصی خواهید داشت. ولی در اکثر مواقع وب سایتی که می خواهید , با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا ی موجود قابل اجراست . مزایای استفاده از نرم افزار سیستم مدیریت محتوا (cms) , نسبت به طراحی سایت اختصاصی عبارت اند از :

صرفه جویی در زمان ایجاد و به روزرسانی وب سایت ها : در حالی که طراحی و پیاده سازی یک وب سایت اینترنتی به صورت اختصاصی , ماهها به طول می انجامد ، قراردادن اطلاعات سایتتان در قالب یک سیستم مدیریت محتوا (cms) از پیش طراحی شده ، بیش از یکی دو هفته طول نخواهد کشید . این صرفه جویی در زمان ، احتمالا محرک بسیار خوبی برای طراحی وب سایت شما با یک نرم افزار مدیریت محتوا یا cms است .یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای کلیه نیازهای مشتریان را پیش بینی کرده و پس از درخواست مشتری برای طراحی وب سایت ، کافی است نسخه ای از یک وب سایت طراحی شده توسط نرم افزار cms ، بر روی وب قرار گیرد . با این توصیف هزینه طراحی و پیاده سازی یک وب سایت اینترنتی به شدت کاهش می یابد .

 

پشتیبانی مطمئن تر :

با توجه به اینکه طراحی وب سایتهای اختصاصی ، معمولا یک بار برای شما و متناسب با نیاز شما انجام می شود و برای سایرین کاربردی ندارد ، لذا چنانچه تیم طراح سایت از پشتیبانی آن سر باز زد ، کس دیگری نیز نخواهد توانست وب سایتی که دیگران نوشته اند را پشتیبانی کند لذا نمی توانید تجارت خود را بر این اساس پایه ریزی نمایید . این در حالی است که شرکتهای طراحی وب سایت که صاحب سیستم های مدیریت محتوا می باشند ، با تعداد زیادی مشتری مواجه اند که قبلا برای ایشان از این نرم افزار استفاده نموده اند . طبیعتا این شرکتها می بایست پشتیبانی کاملی از سیستم مدیریت محتوای خود به عمل آورند تا شانس باقی ماندن در بازار پر رقابت امروز را داشته باشند.

انعطاف پذیری بیشتر :

سیستم های مدیریت محتوا ، بسیار انعطاف پذیرتر از وب سایت های خاص منظوره اند ، چرا که تیم های تحلیل یک سیستم مدیریت محتوا ، می بایست انواع وب سایت های قابل راه اندازی با نرم افزار را در نظر گرفته و راهکارهایی را پیشنهاد کنند که طی آن پیاده سازی یک وب سایت اینترنتی با ترکیب قابلیت های نرم افزار ، قابل پیاده سازی باشد.لذا می بایست از مستندات , آموزش و سادگی بیشتری برخوردار باشند.

امنیت بالاتر وب سایت :

با عنایت به اینکه تعداد زیادی وب سایت به کمک سیستم های مدیریت محتوا راه اندازی شده است ، لذا شرکت طراح دائما در حال رفع ایراد , ارتقاء قابلیت ها و افزایش امنیت آن است . به عبارت بهتر باید گفت ، چنانچه یک وب سایت اینترنتی خاص منظوره طراحی شده توسط یک شرکت طراح سایت ، هک شود ، قابل مقایسه با هک شدن نرم افزاری نیست که صدها ، بلکه هزاران وب سایت از آن استفاده نموده و هک شدن سیستم مدیریت محتوای مورد استفاده در طراحی آن ها به معنای هک شدن تمامی آن وب سایت های اینترنتی خواهد بود ، بنابراین برای تیم طراح معقول خواهد بود که زیر بار هزینه های هنگفت امنیت رفته و نرم افزار مدیریت محتوای خود را امن کنند. این در حالی است که برای یک تک سایت ، احتمالا ، نه برای شرکت طراح وب و نه برای مشتری ای که سایت برای وی طراحی و پیاده سازی می شود ، به صرفه نخواهد بود که پذیرای هزینه بالایی برای امنیت باشند.

شما می دانید و می بینید چه چیزی را خریداری می نمایید :

وقتی شما از یک شرکت طراح سایتی می خواهید تا وب سایت اختصاصی برای شما طراحی کنند ، نمی دانید نهایتا برآیند تلاشهای انجام شده بعد از چندین ماه در آن شرکت چه خواهد شد و آیا محصول نهایی ، همان چیزی است که شما در ذهن می پروراندید . این در حالی است که وقتی شما طراحی سایت خود را با یک سیستم مدیریت محتوا یا cms انجام می دهید ، می دانید و می بینید چه چیزی را خریداری می کنید. بنابراین به جای تصمیم گیری انتزاعی و بدون نگرش ، می توانید یکی از نرم افزارهای مدیریت محتوای موجود را انتخاب کنید.

وجود مستندات ، راهنما و آموزش کافی :

شرکت های طراحی وب سایت های اینترنتی ، برای ارائه آموزش به کاربران سیستم مدیریت محتوای خود ، مستنداتی را فراهم می آورند ، تا .مدیران وب سایت های اینترنتی با مراجعه به این راهنماها یا مستندات ، بتوانند بدون وابستگی به تیم پشتیبانی شرکت طراح سایت ، وب سایت اینترنتی خود را مدیریت نموده و محتوای وب سایت را آپدیت نمایند ، اما داستان برای یک وب سایت اختصاصی ، به شکل کامل متفاوت بوده و تیم برنامه نویسی ، فرصت زیادی برای تولید محتوای مستنداتی که صرفا در یک وب سایت اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد ، نخواهند گذاشت.

سیستم مدیریت محتوا یا CMS چگونه کار می‌کند؟

در سطح فنی و تخصصی بیشتر، یک سیستم مدیریت محتوا از دو بخش اصلی تشکیل شده‌است:

یک برنامه مدیریت محتوا Content Management Application (‏CMA)‏، یک بخشی است که به شما اجازه می‌دهد تا محتوا را در سایت خود اضافه و مدیریت کنید.

یک برنامه تحویل محتوا Content Delivery Application (‏CDA)، یک فرآیند متوالی است که محتوای ورودی شما در CMA می‌گیرد، آن را به درستی ذخیره می‌کند و آن را برای بازدیدکنندگان شما قابل‌رویت می‌سازد.

برای اینکه نحوه کار یک سیستم مدیریت محتوا در ذهن شما نقش ببندد، از یک سیستم مهم و مشهور که شاید نامش برایتان آشنا باشد شروع می کنیم. بله ورد پرس !

وردپرس (wordpress) به علت محبوبیت بسیار یک مثال بسیار خوبی از CMS ها می باشد. چرا؟

سهم 37.6 درصدی را در وب سایتهای دارای سیستم مدیریت محتوا به خود اختصاص داده است.
دارای سرعت بالای نصب و راه اندازی خوب می باشد.
رایگان است.
دارای افزونه های بسیار متعددی می باشد.
با موتورهای جست و جو سازگاری بالایی دارد.
دارای کاربری راحت و آسانی می باشد.
در ادامه مقاله شما را با انواع دیگر سیستمهای مدیریت محتوا آشنا می کنیم.

تا این قسمت از مقاله یک تعریف ساده و مفهومی از سیستم مدیریت محتوا برای شما مشخص شد. اهداف سیستم مدیریت محتوا بسیار گسترده می باشد، ولی هدف اصلی سیستم‌های مدیریت محتوا انتشار محتوا از طریق آنها می باشد. محتواهای شما می تواند شامل متن، عکس و یا ویدیو و انواع محتواهای پیچیده تر نیز باشد.