کسی که می خواهد سایتی را طراحی کند لازم است تا برای سایت نیز پشتیبانی در اختیار مشتری بگذارد ، در واقع همه افرادی که سایت دارند ممکن است در مواردی با مشکلاتی رو به رو شوند به عنوان مثال  ممکن است سایت با مشکلی رو به رو شود که خود فرد نمی تواند در این زمان این مشکل را برطرف کند و نیاز به شخصی است تا به صورت تخصصی این مشکل را برطرف کند . به چنین شخیص اصطلاحا پشتیبان سایت می گویند خدمات پشتیبانی را باری سایت مورد نظر ارائه می دهد . یکی دیگر از مهم ترین خدماتی که پشتیبان سایت می تواند ان را تضمین کند حفظ تکنیم سایت می باشد . سایت هایی که پشتیبان ندارندو یاغ پشتیبان ان ها بد است با مشکلات جدی رو به رو هستند و و وب سایت آن ها حالت پایداری ندارد چرا که پشتبانباید وب سایت را به صورت روزانه و هفتگی آپدیت کینم .

 

اهمیت پشتیبانی

ما در دارکوب مانند سایر همکاران مان معتقدیم که محصول بدون پشتیبانی ارزشی ندارد. تصور کنید کسی محصولی را ارائه دهید که نیاز به دادن گارانتی عملکرد نداشته باشد، و شاید در توسعه و ساخت آن کم کاری کنند.

از همه مهم تر در حوزه نرم افزار و وب سایت، یک وب سایت از هزاران و یا حتی میلیون ها خط و ساعت های آنالیز دقیق تشکیل شده است، هر کارشناس نرم افزار حرفه ایی برای حل مشکل یک سایت نیاز دارد که کدها و ساختار آن را درک کند تا بتواند مشکل سایت را حل کند. بنابراین برای فهم کدهای یک وب سایت به جهت پشتیبانی نیاز به زمان است و گرنه سرعت عمل پایین و زمان پاسخ دهی و حل مشکل سایت بالا می رود.

نگهداری از وب سایت نیاز به دانش تخصصی و تجربه دارد و کاری نیست که توسط افراد غیر حرفه ایی انجام شود. از طرفی نیاز به واکنش سریع دارد. افرادی که وظیفه نگهداری وب سایت را دارند می توانند با کمک ابزارهایی بروز مشکل را سریعا دریافته و حتی پیش از بروز از آن پیشگیری کنند تا زمان کمتری سایت نا فعال و برای رفع مشکلات آن زمان کمتری صرف شود.

امروز عملکرد صحیح و سریع یک وب سایت عامل بسیار مهمی برای سئو (رتبه سایت در موتورهای جستجو) و تجربه کاربر و محبوبیت یک سایت است. بنابراین عملکرد نامناسب وب سایت شما نزد کاربران تصویر منفی ایی را از یک کسب و کار ایجاد می کند. بنابراین وب سایت شما می بایست همیشه سالم و در صورت بروز مشکل سریعا رفع عیب گردد و گرنه هزینه هایی برای کسب و کار و سئوی سایت بوجود خواهد آورد.

 وب سایت بدون پشتیبانی یا با پشتیبانی بد؟

مطمئنا یک وب سایت بدون پشتیبانی باید هر لحظه منتظر ایجاد مشکلات ریز و درشت باشد. در صورت اتفاق افتادن هر مشکلی صاحب وب سایت تنها کاری که میتواند انجام دهد دیدن از دست رفتن مشتریان و کاربران سایت خود است. حتی اگر یک وب سایت دارای پشتیبانی باشد ولی تیم پشتیبانی به خوبی طبق وظایف خود عمل نکند کاربران و مشتریان آن وب سایت بصورت دوره ای باید مشکلات وب سایت را برای چند روز تحمل کنند چون تیم پشتیبانی یا وقت کافی یا دانش کافی یا تجربه کافی جهت برطرف کردن مشکل سایت را ندارند. به این ترتیب چیزی جز دردسر عاید کاربران سایت نخواهد شد از آن طرف برندینگ منفی نصیب کارفرما خواهد شد که شاید از دید برخی صاحبان وب سایت پنهان مانده باشد. بد نیست چند مشکل را در طول این دوره بد مرور کنیم.

شده تا به حال پروسه خرید وب سایت شما به مشکل بخورد و هرچی با طراح وب سایت تماس میگیرید پاسخ ندهد؟

شده تا به حال سایت درست لود نمیشود و اضطرار این مسئله را به پشتیبان اعلام میکنید ولی با خونسردی میگوید فردا بررسی میکنیم؟ (فردا؟؟!! اونم تازه بررسی میکنید؟!!)
شده وقتی بابت یک مشکل کوچک در سایت تیکت میزنید و این تیکت بعد از۳ روز کاری تازه ازشما اطلاعات وردپرس و هاست رو میخوان؟ (بعد از ۳ روز ؟؟!! اونم اطلاعاتی که چند بار قبلا ارسال شده؟؟)
شده وقتی یک بخشی از وب سایت رو درست میکنن ۱ جای دیگه اش به هم بریزه؟ (یعنی سایت رو یک تست هم نمیکنید بعد انجام کار؟)
شده پشتیبان ۴ روز نه تیکت جواب بده نه تماس و نه پیامک نه تلگرام سین کنه و نه واتس آپ نه هیچ جای دیگه ای؟؟ (کجایی آخه؟)
شده تا حالا هاستینگ بهت تیکت بزنه و بگه مشکل از سایت هست و کسی نباشه که این مشکل رو برطرف کنه و طراح هم پشتیبانی نکنه؟
بله حتما ۹۹ درصد کسانی که وب سایت به همراه پشتیبانی بد و یا بدون پشتیبانی دارند به این مشکل خوردند و اون ۱ درصد هم اگه نخوردند منتظر باشند چون هیچ وب سایتی بصورت مداوم پایدار نیست و با آپدیت های روزانه و هفتگی نیاز به پشتیبانی دارند.

وظایف پشتیبان وب سایت می تواند شامل موارد زیر باشد:

تجزیه و تحلیل و شناسایی مشکلات بالقوه در عملکرد سایت.
اعمال تغییرات، اصلاح و تغییرات پیکربندی سایت از نظر فنی .
اضافه کردن، حذف یا به روز رسانی اطلاعات حساب کاربری، بازنشانی گذرواژه ها، و غیره.
پاسخ به پرسش های فنی و کمک به کاربران.
مسئولیت امنیت سایت.
پشتیبانی محتوایی سایت.
پشتیبانی سئو سایت .
تنظیم عملکرد وب سایت و بهینه سازی آن.

بهبود سرعت وب‌سایت:

سرعت بارگذاری یک سایت برای مخاطبان بسیار مهم است. اگر بارگذاری سایت بیشتر از چند ثانیه طول بکشد کاربران از سایت شما خارج می‌شوند. خدمات پشتیبانی سایت سرعت سایت شما را بهبود می‌بخشد و قابلیت‌های جدیدی به سایت شما اضافه می‌کند. دسترسی سریع به مطالب وب‌سایت برای کاربران اهمیت زیادی دارد. بنابراین پشتیبان سایت شما باید بتواند این دسترسی را برای مخاطبان آسان کند. سرویس‌های پشتیبانی وب با استفاده از ابزارهای مناسب سرعت سایت شما را بررسی می‌کنند و بارگیری آن را بهبود می‌بخشند.

پشتیبانی اضطراری
“پشتیبانی اورژانسی” این است که پشتیبان برای پاسخ به شرایط اضطراری وب سایت یا مشکلات برنامه کاربردی مبتنی بر وب در دسترس است. شرایطی که در آن نیاز حتمی به یک حرفه ایی وجود دارد. شرایطی که گاهی اوقات ممکن است باعث ایجاد “عدم قابلیت استفاده”، نمایش یا دسترسی کاربران به سایت شود. نمونه هایی از چنین شرایط اضطراری عبارتند از: پایین آمدن یا Down شدن سایت، خرابی لینک های ناوبری، خطاهای پایگاه داده، وارد شدن محتوای خارجی و مخرب به سایت، اسپم و حملات هکر ها. مشکلات اضطراری همچنین می تواند مسائل یا تغییرات غیر منتظره و ناخواسته بر در دسترس بودن یا سلامت سایت داشته باشد، که موجب آسیب شدید به عملکرد تجاری، شهرت یا وجه سازمان شما در بین عموم و یا مشتریان شما می شود.

 مزایای پشتیبانی سایت

· کاهش هزینه های کلی

داشتن یک رویکرد فعال در عرصه دیجیتال، از تولید هزینه ها و خسارات آینده جلوگیری می کند.

· افزایش زمان آنلاین بودن

به روز بودن وب سایت با جدیدترین نرم افزارها و سخت افزارها زمان آفلاین بودن سایت را به حداقل می رساند.

· کم کردن دغدغه های شما

· محافظت از کسب و کار خود

· به تخصص فنی دسترسی پیدا کنید

· داشتن واکنش سریع در برابر مشکلات احتمالی