یکی از جذاب ترین و پر بحث ترین موضوعات در بخش سئو بک لینک ها هستند . نظرات بسیار مختلفی در رابطه با تاثیر بک لینک ها بر روی سئو و استراتژی های آن نیز دارد . در این جا می خواهیم به سوال بک لینک چیست پاسخ دهیم و برخی از موارد و نکات مهم در بک لینک ها را بررسی کنیم . در ابتدا برای خلاصه ای کوتاه باید بیان کنم که بک لینک یا همان لینک سازی به معنای دریافت لینک از سایر سایت های خارجی می باشد . در واقع در لینک سازی متن و تصویر می توان این گونه بیان کرد که وقتی بر روی تصویر و یا بر روی متن لینک دار کلیک کنید به صفحه که لینک داده شده است وارد می شوید . در ادامه بیشتر با بک لینک ها آشنا می شوید .
Backlink چیست؟
یکی از پرکاربردترین عبارات در دنیای بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو یا همان سئو است. در حال حاضر مفهوم بک لینک برای بسیاری از فعالان حوزه وب بحثی چالشی است. امیدواریم در این مقاله بتوانیم به درستی بیان کنیم که بک لینک چیست و چه تأثیر مثبت یا منفی میتواند بر روی رتبه سایت در موتورهای جستجو داشته باشد.
بک لینک ها در اصل لینکهای ورودی به وبسایت شما از سایر وبسایتها میباشند. هنگامی که یک صفحه وب آدرس صفحه وب شما را در سایت خود قرار میدهد به گونهای که با کلیک بر روی آن آدرس به صفحه وبسایت شما هدایت شود آن آدرس به عنوان یک بک لینک در نظر گرفته میشود. در گذشته بک لینک یک مفهوم فوقالعاده مهم و حتی میتوان گفت مهمترین معیار ارزیابی رتبه وبسایتها در موتورهای جستجو بود، اما امروزه با تغییر الگوریتم موتورهای جستجو و بهخصوص گوگل اندکی از این اهمیت کاسته شده است. هرچند که هنوز هم بک لینک مناسب میتواند تأثیر چشمگیری در افزایش رتبه وبسایت و بهبود سئوی خارجی داشته باشد.
لینکهای فالو و نوفالو
بک لینکها به طور پیشفرض «فالو» هستند، به این معنی که از دید گوگل ارزشمندند و میتوانند بر رتبه وبسایت اثر بگذارند. از طرف دیگر، لینکهای «نوفالو» (nofollow) را داریم که گوگل برای آنها هیچ ارزشی قائل نیست.
بکلینکهای شبکههای اجتماعی، نظرات وبلاگها و بکلینکهای ویکیپدیا همگی نوفالو هستند. بهعلاوه، گوگل صاحبان وبسایتها را ملزم میکند تا با افزودن تگ نوفالو (”rel=”nofollow) به لینکهای اسپانسر شده یا پولی، همکاری تجاری خود را افشا کنند.
طبیعتاً ازآنجاییکه فقط لینکهای فالو ارزش وبسایت منبع را به وبسایت لینک شده انتقال میدهند، لذا برای بهبود سئوی وبسایتهای خود باید به دنبال گرفتن بکلینکهای فالو باشید. درعینحال، اینکه فقط لینکهای فالو داشته باشید میتواند از دید موتورهای جستجو غیرطبیعی به نظر برسد. درواقع، لینکهای نوفالو هم میتوانند به طور غیرمستقیم بر رتبه شما تأثیر بگذارند.
بهعنوانمثال، یک بک لینک نوفالو از یک وبسایت پرمخاطب میتواند روش خوبی برای معرفی وبسایتتان باشد. درواقع، بکلینکهای نوفالوی مناسب میتوانند منبع ارزشمندی برای تولید ترافیک ارجاعی (Referral Traffic) باشند.
بک لینک چه اهمیتی در سئو دارد؟
بک لینکها برای بالا بردن سئو در جستجوگرها ارزشمند هستند، زیرا آنها را میتوان نماینده اعتماد دیگران نسبت به یک سایت نام برد. به طور کلی، این لینکها در وب سایت شما، یک سیگنال برای موتورهای جستجو به حساب میآیند که دیگران را به محتوای شما پیوند میدهند. شاید بسیاری از سایتها را ببینید که به یک صفحه وب پیوند داده شدهاند. موتورهای جستجو میتوانند backlink ها را تشخیص داده و به همین دلیل تاثیرات آن در سئو ظاهر میشود. بنابراین، ایجاد بک لینکها میتواند تاثیر مثبت و به سزایی در موقعیت رتبه بندی سایت داشته باشد.
بک لینکها باید طبیعی باشند به این معنی که نباید از راههای مصنوعی برای ایجاد آنها در وب سایتهای خود استفاده کرد. همچنین کیفیت در آنها بسیار مهمتر از تعدادشان است.
به عنوان مثال وب سایت A را در نظر بگیرید که یک وب سایت کتابفروشی است، سایت B در زمینه تبلیغات کتاب و مقالات است. از وب سایت B لینکی به وب سایت A داده شده است و به نوعی یک بک لینک بسیار ارزشمند برای وب سایت کتابفروشی (وب سایت A) به حساب میآید.
کدام محتوای شما در حال حاضر بک لینک دریافت می کنند؟
بهترین راه برای این کار مراجعه به کنسول جستجوی گوگل است. به Links to your site سپس Most linked content و بر روی More کلیک کنید. این قسمت لیستی از URL های و تعداد دامنه هایی که به ان ها لینک شده اند را در اختیار شما قرار می دهند. اگر شما لیست را دریافت کنید می توانید جا هایی که از ان لینک دریافت کرده اید را بطور دقیق مشاهده کنید. اگر محتوایی از سایت شما در حال جذب لینک ها است می توانید این مطالب را به افراد دیگر پیشنهاد بدید که از این راه بتوانید لینک های بیشتر دریافت کنید. همچنین شما می توانید به افرادی که به سایت شما لینک داده اند تماس بگیرید و از این کار تشکر کنید و بگوید این مطلب به چه اندازه برای مخاطبان شما مفید بوده. ممکن است با این تشکر دوباره وارد سایت شما بشوند و صفحه های جذاب بیشتری را پیدا کنند که به ان ها بک لینک بدهند. همچنین با این کار ممکن است ایده های جدیدی را برای نوشتن محتوای های جالب تر پیدا کنید.
تاثیر Anchor text در بک لینک و سئو
Anchor Text متن قابل مشاهده و قابل کلیک در یک پیوند لینک است. در مرورگرهای مدرن ، اغلب آبی و زیر خط دار است. که میتوان این خصوصیات را تغییر داد.
برخی افراد انکر تکست را با نام های متن لینک یا عنوان لینک نیز میشناسند. کلمات موجود در متن یک لینک به موتورهای جستجو کمک میکنند تا موضوع فعالیت یک سایت را بهتر بشناسد و آن را در نتایج جستجو نشان دهند.
لینکهای موجود در متن به موتورهای جستجو میگویند زمانی که کاربران عبارتی که در انکر تکست ذکر شده را جستجو میکنند؛ وبسایتی که به آن لینک شده را بهترین صفحه برای جستجوی آن عبارت میداند.
زمانی از یک صفحهی مشخص چندین لینک برای یک صفحه دریافت میکنید بهتر است فقط یکی از آنها که انکر تکست هدفمندتری دارند فالو باشد و دیگر لینکها نوفالو شوند.
پیشنهاد ما به شما این است که تا حد امکان از عناوین عمومی مانند “کلیک کنید” یا ” ادامه مطلب ” در لینکهای خود استفاده نکنید. و بجای آنها از ” کلمه کلیدی“؛ “کلمه کلیدی به همراه متن دیگر“؛ “ نام وبسایت” (متن حاوی نام برند)؛ “آدرس وبسایت“؛ “نام برند” و… استفاده کنید.