نقش اسلایدر در طراحی سایت ، اسلایدر ها محتوا هایی هستند که به صورت ورق زدنی نمایش داده می شوند که ممکن است خودکار و یا به اختیار کاربران باشد. این موضوع بیشتر در حوزه فعالیت های گرافیست طراحی سایت قرار دارد و اگر طراحی سایت خود را به دست شرکت های طراحی سایت سپرده اید برای داشتن اسلایدر با گرافیست سایت خود جلسه ای داشته باشید. از آن جایی که همواره کاربران از ایده های خلاقانه تر استقبال بیشتری می کنند اسلایدر می تواند نقش به سزایی در جذابیت و ارائه ایده ای نوین داشته باشد به شرطی که اصول و استاندار های لازم در آن رعایت شود که در ادامه مقاله در خصوص آن توضیح می دهیم.

اسلایدر سایت چیست ؟

طراحان سایت همواره به دنبال روش هایی به روز برای جلب نظر بازدید کنندگان هستند و در اینجا روش های گرافیکی هنوز هم حرف اول را می زنند. قاعدتا عنصری باید به صفحات وبسایت اضافه شود تا از نظر گرافیکی وبسایت را خیره کننده و جذاب نموده و کاربر را مجاب کند تا در وب سایت بماند  .شاید لازم باشد بگویم اسلایدر سایت از بهترین عناصر وبسایت است .

در دنیای تصاویر به هر تصویر ثابت و متحرکی که در دنیای واقعی پیام خاصی را به نحوی به مخاطب انتقال میدهد ، اسلاید خطاب میکنند . اسلاید ها را عموما در کنفرانس ها ، سخنرانی و یا آموزش ها به صورت ثابت و متحرک مشاهده نموده ایم اما اسلاید در دنیای وب نقش پر رنگتری داشته و امروزه بیش از پیش شاهد آن ها در یکایک وبسایت ها هستیم.

اسلایدر ها عموما بر کاربران تاثیر ویژه ای می گذارند؛ اگر بخواهیم به صراحت تعریف درستی از اسلایدر به عرض برسانیم باید گفت اسلایدر ها تصاویر تاثیرگذاری میباشند که به این دلیل در تبلیغات و معرفی محصولات ، خدمات و یک مجموعه کاری، در وبسایت  ها استفاده می شوند .

این تصاویر در مدت زمان معینی یک به یک روی یکدیگر لغزیده می شوند و آن را به عموم کاربران نشان میدهند.

اسلایدر ها در نوع خود به دسته های مختلفی تقسیم می شوند:

  • ثابت
  • متحرک
  • لایه ای

اسلایدر های لایه ای جدیدترین اسلایدر ها در دنیای وب بوده و با زیبایی و خیره کنندگی ، بهترین اسلایدر سایت در نوع خود می باشند . اجزای اسلایدر لایه لایه در بازده زمانی مشخص، تصاویر زیبایی را در صدر وب سایت به نمایش می گذارند .

مزایای استفاده از اسلایدر در طراحی سایت

  • با اسلایدر جلب توجه کنید
  • با اسلایدر ها پیام خود را به درستی انتقال دهید
  • امکان ایجاد تبلیغاتی تاثیر گذار
  • به بهترین شکل ممکن تصویر خود را در ذهن مخاطب ثبت کنید
  • افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری
  • اسلایدر بهترین ابزاری برای معرفی به خود به مشتریان

تاثیر اسلایدر بر سایت

اسلایدر تاثیر زیادی در دید اولیه کاربران به وب سایت دارد هر چه اسلاید سایت زیباتر و متناسب با موضوع باشد می تواند کاربران بیشتری را به سوی وب سایت جذب کند.

استفاده از اسلایدر برای تبلیغات و تاثیرات آن بر روی مشتریان:

برای یک سایت می توان اسلایدهای متعددی طراحی کرد متناسب با موضوع سایت و نوع رنگ بندی آن و با توجه به تعداد کلیک های انجام شده روی بنرها به سلیقه هر چه بیشتر مشتریان پی برد زیرا نرم افزارهایی هستند که به راحتی به شما نشان میدهند روی هر کلمه یا یک تصویر چند بار کلیک شده است و هر چه تعداد کلیکها بیشتر باشد به راحتی گرافیست سایت متوجه میشود که اسلایدرها را در چه سبکی طراحی و اجرا کند.

استفاده از افکت حرکتی:

افکت حرکتی که روی اسلایدر میگذارید تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد زیرا نوع حرکت در صفحه باعث جلب توجه هر مخاطبی خواهد شد برای مثال در بزرگ راه صدر برای مدتی بنری روی پل هوایی نصب بود که توسط یک تسمه حرکت میکرد یعنی عابران به جای دیدن یک بنر بدون حرکت تکراری روی پل هوایی بنری را میدیدند که یک قوری در کنار فنجان در حال حرکت است و آمار نشان داد حدود 80 درصد عابران از این بزرگراه این بنر را دیده بودند.

بررسی درآمد و میزان فروش فروش توسط اسلایدر:

برای مثال اگر سایت دیجیکالا را مشاهده کنید تعدادی از محصولات کم فروش خود را در اسلایدر قرار میدهد و پس از مدتی تمامی محصولات به فروش میرسند اگر خودتان فقط یک هفته هر روز این سایت را چک کنید متوجه تاثیر اسلایدر بر فروش کالا میشود.

تبدیل اسلایدهای سایت به بنر حرکتی:

یکی از تکنیک های فروش از طریق اسلاید تبدیل اسلایدر به بنر حرکتی و قرار دادن آن در دیگر وب سایتها برای تبلیغات و فروش بیشتر است برای مثال سری به سایت ورزش سه بزنید تا بتوانید به راحتی بنرهای تبلیغاتی رنگارنگ را مشاهده کنید که هر روزه کاربران زیادی را به سوی سایت مادر هدایت می کنند.

اسلایدر در طراحی سایت فروشگاهی چه کاربردی دارد؟

در طراحی سایت فروشگاهی استفاده از اسلایدر کاربرد زیادی دارد. به طور مثال برای نمایش جدیدترین محصولات و یا آخرین تخفیف ها می توانید از اسلایدر برای نمایش تصویر کالا استفاده کنید به این ترتیب کاربر جذب می شود و به ادامه فعالیت در سایت ادامه می دهد پس شانس بیشتری برای تبدیل کردن کاربر به مشتری خواهید داشت. بنابراین برای داشتن اسلایدر در طراحی سایت فروشگاهی اسلایدر معمولی که به صورت خودکار و یا به اختیار کاربر نمایش داده شود و تصویر به چپ بروند بهترین گزینه خواهد بود چرا که هدف نمایش محصولات به مخاطب است تا بیشترین فروش را داشته باشید. در طراحی سایت دیجی کالا نمونه ی خوبی از استفاده اسلایدر در طراحی سایت را می توانید مشاهده کنید.

 

استاندار های طراحی اسلایدر در طراحی سایت شامل موارد زیر می شود:

  • همخوانی داشته باشد :

رنگ ها و طراحی کلی اسلایدر می بایست با طراحی وب سایت همخوانی داشته باشد. اسلایدر باید به گونه ای طراحی شود که بخشی از طراحی سایت باشد و نه این که دنیای متفاوتی با تم کلی سایت داشته باشد. هماهنگی رنگ ها موجب دلنشین شدن اسلایدر می شود و نیازی به استفاده از رنگ ها متضاد نیست چرا که اسلایدر به سبب نمایش متحرکی که دارد به تنهایی چشمگیر خواهد بود.

 

  • مرتبط با موضوع باشد :

اسلایدر باید موضوع سایت مرتبط باشد به طور مثال اگر طراحی سایت املاک دارید و از اسلایدر در صفحه اول وب سایت خود استفاده می کنید تصایری که در اسلایدر نمایش داده می شوند می بایست مرتبط با املاک و مستغلات باشد.

 

  • یونیک بودن محتوا اسلایدر اهمیت زیادی دارد :

برای جذب مخاطب بهتر از محتوای منحصر به فرد و یونیک استفاده کنید. محتوایی که مربوط به کسب و کارتان باشد تصاویر تکراری و کپی شده جذابیت چندانی برای کاربر نخواهد داشت. رنگ بندی و نحوه نمایش و انتخاب تصاویر همگی به ایده خودتان باشد البته می توانید از گرافیست سایت خود نیز کمک بگیرید.

 

  • باعث کاهش سرعت لود سایت نشود

از دیگر فاکتور هایی که همواره باید مورد توجه باشد این است که فاکتور های زیبایی نباید موجب از دست دادن سرعت بارگذاری صفحات شود. کاربران هیچ علاقه ای به صرف زمان طولانی برای بارگذاری صفحات وب سایت شما ندارند و در صورتی که سرعت سایت پایین باشد نه تنها کاربران را از دست می دهید بلکه یکی از فاکتور های سئو سایت و بهینه سازی را زیر پا گذاشته اید که موجب کاهش رتبه سایت در لیست نتایج گوگل می شود.