برای دانستن تأثیر ریسپانسیو بودن سایت در سئو ابتدا باید بدانید ریسپانسیو بودن سایت دقیقاً به چه معنی است؟
سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا به این معنی است که سایت به‌صورت شناور طراحی‌شده و در انواع دستگاه‌های هوشمند ازجمله موبایل، تبلت، تلویزیون‌های هوشمند و غیره با رزولوشن‌های متفاوت به‌صورت صحیح و مناسب نمایش داده می‌شود.

پس واکنش گرا بودن سایت که نمایش یک سایت را در هر دستگاه هوشمندی یکسان نشان دهد امروزه یکی از ضروری‌ترین موارد در طراحی سایت است. البته ریسپانسیو بودن سایت تأثیر زیادی بر روی کسب‌وکار اینترنتی شما می‌گذارد که در ادامه بیشتر به این تأثیرها می‌پردازیم.

چرا گوگل به طراحی واکنش گرا علاقه دارد؟

این کاملا درست است که گوگل به وب سایتهایی که طراحی واکنش گرا دارند علاقه مند است و در رتبه بندی آنها را در جایگاه بهتری نسبت به سایر وبسایتها قرار می دهد. پس باید در سئو ، سعی کنید نظر گوگل را جلب کنید.

گوگل با انتشار الگوریتم مرغ مگس خوار ، سیستم جدید رتبه بندی را به نفع وب سایت های سازگار با تلفن های همراه ، تغییر داده است و این یکی از مهم ترین دلایلی است که اقدام به طراحی ریسپانسیو را برای شما ضروری می کند.

همچنین دلایل دیگری نیز برای علاقه گوگل به سایت های واکنش گرا وجود دارد. در سایت های ریسپانسیو ، قابلیت ایجاد و سئو  URL  واحد برای صفحات سایت ، لینک سازی و به اشتراک گذاری مطالب آسان تر است. آدرس url ثابت و استاتیک ، نیاز به ریدایرکت را از بین خواهد برد که برای کاربران موبایل عملکرد بهتری را ایجاد خواهد کرد.

ارائه تجربه کاربری بهتر برای گوگل اهمیت زیادی دارد و این فاکتور مهم در سئو ، با طراحی ریسپانسیو سایت برآورده می شود.

۷۰ درصد کاربران موبایلی جستجو می‌کنند!

در اطلاعات منتشرشده مشخص شد که بیش از ۷۰ درصد کاربران موبایلی می‌خواستند قبل از خرید یک جنس در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنند و تحقیقات بیشتری درزمینه محصول کسب کنند!

ازآنجایی‌که بیشتر کاربران سایت‌ها از طریق تلفن همراه وارد سایت می‌شود فکر ساخت اپلیکیشن برای سایت مناسب است اما به دلیل هزینه زیاد ساخت اپلیکیشن بهتر است سایت را به‌صورت ریسپانسیو یا واکنش گرا طراحی کنید که بخش عمده کاربران سایتتان راحت‌تر باشند و بتوانند برای کسب اطلاعات جدید سایتتان از گوشی هوشمند خود استفاده کنند.

با طراحی سایت ریسپانسیو شما چندین گام از رقبایتان جلو می‌افتید چراکه ممکن است برخی از رقبای شما سایتشان را به‌صورت واکنش گرا طراحی نکرده باشند. با این کار شما حتی در زمان کاربران برای جستجو صرفه‌جویی می‌کنید. همان‌طور که می‌دانید برای کاربران هیچ‌چیز مهم‌تر و بااهمیت‌تر از زمان نیست.

اگر شما سایت خود را به نحوی طراحی کنید که در زمان کاربران برای رسیدن به هدفی که دارند صرفه‌جویی شود، قطعاً سایت شما کاربرپسند می‌شود. این دقیقاً کاری است که سایت‌های حرفه‌ای انجام می‌دهند، پس اگر می‌خواهید سایتی حرفه‌ای داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنم تأثیر ریسپانسیو را در نظر بگیرید.

رنکینگ بهتر در جستجو از طریق موبایل

جستجو در موبایل به همان روش جستجو در وب عمل میکند ولی با این تفاوت که برای گوشی های موبایل بهینه سازی شده است. در زمان به روز رسانی الگوریتم جستجوی موبایل، گوگل اعلام کرد که رسپانسیو بودن سایت ها بر روی رنکینگ در جستجوی موبایل تأثیر دارد. از سال 2015 گوگل تصمیم گرفت که بهینه سازی موبایل را به عنوان یک شاخص برای رتبه بندی وب سایت ها در نظر بگیرد. میزان جستجو از طریق موبایل در حال حاضر دو برابر میزان جستجو از طریق desktop میباشد زیرا کاربران موبایل روز به روز در حال افزایش هستند. افراد جستجو از طریق موبایل را راحتتر از desktop میدانند و به همین دلیل داشتن یک تجربه کاربری خوب در موبایل باعث برگشت کاربر به وب سایت و رتبه بندی بهتر آن در جستجوهای موبایل میشود.

پویایی سایت

یکی از مزیت های مهم سایت های ریسپانسیو نسبت به سایت های معمولی و قدیمی، نمایش همه قالب ها واجزای سایت و محتویات آن به کاربر درقالب و ابعاد کوچکتر می باشد. شاید با خود بگویید کاربران با کوچک یا بزرگ کردن ابعاد سایت در دستگاه هوشمند خود می توانند سایت را ببینند و از سایت شما استفاده کنند ولی زمانی که کاربران به سایت شما مراجعه می کنند می خواهند هر چه سریعتر به محتویات و خدماتی که در سایت شما است دست پیدا کنند که ریسپانسیو سایت در اینجا از اهمیت زیادی برخوردار است که کاربر می توانند در دستگاه خود سایت شما را در سایز و قالب کوچکتر به طور یکسان ببیند.

به طور مثال اگر کاربری دستگاهی با ابعاد 7 اسنچی داشته باشد سایت شما را در دستگاه 7 اینچی خود با تغییراتی مانند سایز کوچکتر و قالب و اندازه ای متناسب با دستگاه خود با همان منو ها و ابزارها می تواند به طور یکسان مشاهده کند.

افزایش فروش محصولات یا خدمات

یکی دیگر از مسائل بسیار مهم در طراحی ریسپانسیو سایت، کمک به افزایش فروش محصولات و خدمات است. خودتان را جای کاربری بذارید که قصد خرید یک محصول خاص از یک فروشگاه اینترنتی را دارد. اگر آن سایت واکنش‌گرا باشد، کاربر به راحتی می‌تواند اطلاعات محصول را ببیند، محصول را سفارش دهد و در نهایت سفارش خود را به سادگی تکمیل کند. حال فرض کنید آن سایت طراحی واکنش‌گرا نداشته باشد؛ در این صورت کاربر نه تنها نمی‌تواند اطلاعات آن محصول را به درستی بخواند، بلکه از سفارش خود هم منصرف می‌شود! در این صورت کاربران به سوی رقیبان شما می‌روند و محصول خود را از آن‌ها تهیه می‌کنند. بنابراین طراحی سایت ریسپانسیو به افزایش فروش محصولات و خدمات شما هم کمک می‌کند.

ریسپانسیو بودن سایت در رتبه گوگل تاثیر دارد

واکنش گرایی وب سایت شما می‌تواند یک تجربه بهتر برای کاربران ایجاد کند... اما قضیه به همینجا ختم نمی‌شود. بلکه علاوه بر این، ریسپانسیو بودن سایت باعث کسب رتبه‌های بهتری در گوگل هم می‌شود (یا اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر صحبت کنیم، در سئو شما هم تاثیرگذار خواهد بود.) اما چگونه؟ 

طبیعتاً گوگل می‌خواهد، هوای کاربران خود را داشته باشد؛ بنابراین تلاش می‌کند بهترین نتایج را به آنها نمایش دهد. پس کاملاً طبیعی است که وقتی کاربری با گوشی موبایل خود در گوگل جستجو کرد، اولویت را به سایت‌های ریسپانسیو بدهد؛ (در واقع، نتایج جستجو یک کلمه در کامپیوتر و موبایل معمولاً با هم متفاوت است.) این یعنی اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد، خیلی سخت در نتایج موبایل می‌توانید رتبه کسب کنید. بنابراین باید قید بسیاری از بازدیدکنندگان خود را بزنید. به‌خاطر همین می‌گوییم: اگر برایتان ورودی گرفتن از گوگل (سئو) مهم است، حتماً باید یک سایت ریسپانسیو داشته باشید.